Saturday, July 15, 2006

Johor kecam Rahman Othman

KEADILAN negeri Johor merasa terkejut dan hampa dengan tindakkan bekas Bendahari Agung, Abdul Rahman Othman [foto sebelah] kerana mengecam parti dengan mengeluarkan kenyataan yang melampau dan tidak beradab.

Pengerusi Perhubungan Negeri Johor, Dr Dr.Zaliha Mustafa dalam satu kenyataan ringkas 15 Julai lalu berkata, sebagai orang yang pernah bersama Parti, Abdul Rahman tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang melampau sehingga tergamak mendesak agar Keadilan dibubarkan.

Keadilan Negeri Johor merasa terkejut dengan berita yang tersiar di dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 7 Julai 2006 berkaitan dengan perletakan jawatan Bendahari Agong Parti, Abdul Rahman Othman, yang juga bekas Ahli Exco negeri Johor,” kata Dr Zaliha.

Namun, Keadilan sudahpun segera mendapatkan pengganti Bendahari Agung yang baru, iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim dan beliau dilihat cukup berwibawa untuk memperkukuh parti.

Kenyataan lima perenggan itu dicapai selepas mesyuarat Keadilan peringkat Negeri pada 8hb Julai lalu. Di samping menghormati hak Abdul Rahman mengeluarkan pandangan, tetapi Dr Zaliha juga menggesa agar bekas Bendahari Agung itu turut memikirkan untuk menggunakan saluran Parti terlebih dahulu agar kenyataan Rahman itu tidak dilihat sebagai berniat buruk.

Selain beberapa pemimpin Pas, Rahman adalah antara individu yang lahir dalam program dialog bersama bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad di Taman Melawati, 24 Jun lalu. Namun begitu, pihak Parti sudahpun membuat penjelasan bahawa kehadiran Rahman itu adalah atas kapasiti peribadi dan bukan keputusan Parti.

“Kenyataan yang disalurkan melalui media arus perdana yang didokong oleh Barisan Nasional sudah barang tentu mengundang manipulasi dan memberi ruang kepada musuh politik untuk melemahkan parti,” kata Zaliha lagi.

Di samping itu, setiap ahli juga disaran agar bertindak secara rasional dalam menyuarakan ketidakpuasan hati agar tindakan tersebut tidak merugikan parti kerana parti juga mempunyai hak dan maruah yang perlu dijaga dengan baik.

[kembali ke halaman utama]

0 Comments:

Post a Comment

<< Home